piątek, 17 sierpnia 2018

Jura Krakowsko-Częstochowska-zamek w Smoleniu i Bydlinie, Przewodziszowice-Szlak Rajce....

Przepiękna kraina z charakterystycznymi, białymi ostańcami, bogata w zabytki architektury i ciekawą przyrodę.
Atrakcyjna rekreacyjnie dla turystów ale też atrakcyjna dla miłośników sportów ekstremalnych.
Chętnie odwiedzana przez całe rodziny.

Najbardziej charakterystycznymi elementami krajobrazu są warownie.

Większość z nich pochodzi z XIV wieku, zostały wzniesione przez Kazimierza Wielkiego i miały bronić obszary przygraniczne.
Przez wieki wiele się wydarzyło,  pozostały po nich tylko ruiny, czasami fragmenty zamków.
Zapraszam więc na krótki spacer po Jurze Krakowsko - Częstochowskiej.
/z cyklu - Piękna Nasza Polska Cała/
To była bardzo "pracowita" środa 15-go sierpnia. Tyle przejechaliśmy w ciągu jednego dnia.

Zmęczona ale zadowolona.

 Pogoda idealna na zwiedzanie, nie za gorąco choć słonecznie.
Trochę "straszyło" deszczem ale peleryna, którą cały czas nosiłam w torebce, skutecznie go odstraszała.

Ubraniowo pełen luzik i wygoda.  

Bawełniana bluzka i spodnie, wygodne buty, torebka-listonoszka i ruszam w drogę.
Na wszelki wypadek zabrałam cienki, bawełniany kardigan.
Po wejściu na Górę Zamkową zamku Pilica stwierdziłam, że tylko przeszkadza i jednak nie będzie potrzebny.

Uwaga - dużo zdjęć! Tylko dla wytrwałych!

Góra Zamkowa z ruinami zamku Pilica w Smoleniu


XIV-wieczna warownia /dla zainteresowanych więcej informacji tu klik/.

Głównym jej elementem jest wieża wysoka na 16 metrów, odnowiona i udostępniona do zwiedzania.
Chyba nie byłam grzeczna, bo zakuli mnie w dyby 😃😢.

Zamek w Bydlinie

Wybudowany w systemie tzw. Orlich Gniazd.
 

Okiennik Wielki

Grupa skał w pobliżu miejscowości Skarżyce z wielkim otworem na wylot to właśnie Okiennik Wielki.
Idealny dla miłośników wspinaczki. Najfajniej prezentuje się z daleka 😊😏.

Wzgórze Laskowiec

Ruiny kościoła pw. św. Stanisława, biskupa męczennika w Żarkach

Atrapa "głębokiej studzienki"

Jurajskie zegary słoneczne

Za zegarami i studnią  miejsce zaznaczone poniżej "tu stoisz" - to właśnie  KUESTA.

Kuesta Jurajska

A to widok jaki się z niej roztacza.
To jeden z najlepszych punktów widokowych całej Jury Krakowsko-Częstochowskiej.
Przyciąga podróżnych rozległym widokiem na pradolinę Warty /od kilku lat także paralotniarzy/.

Przewodziszowice - Szlak Rajce


 

Pozdrawiam! Do następnego!

bluzka-Mohito,spodnie-Quiosque,torebka-Kazar,buty-Alano

50 komentarzy:

  1. Uwielbiam jurajskie szlaki i warownie :D!!! Wspaniała wycieczka Basiu. Z prezentowanych przez Ciebie miejsc byłam tylko w Smoleniu i przy Okienniku Wielkim. Mam więc jeszcze dużo do zobaczenia :D!!!
    Pozdrawiam serdecznie :)!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mam jeszcze wiele do zobaczenia a i do miejsc, które znam chętnie wracam. Kolejny na mojej liście jest Rabsztyn. Pozdrawiam serdecznie 😊😍

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Zachęcam, jest co oglądać 😊😊😊serdecznie pozdrawiam...

      Usuń
  3. Och, uwielbiam takie wycieczki. Po Jurze Krakowsko-Częstochowskiej jeszcze nie chodzilam, ale jest na mojej liscie - moze w przyszlym roku. Dziekuje za relacje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi, że relacja Ci się podoba. Życzę realizacji planów zwiedzania, zachęcam bo warto 😊😍serdecznie pozdrawiam..,

      Usuń
  4. Bydlin, to parę kilometrw ode mnie :D Kocham, kocham, kocham Jurę. Jestem szczęśliwa, że tu mieszkam. Kiedyś taka niedoceniana, a tak naprawdę przepiękna, pełna tajemnic...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz już doceniana, dużo ludzi ją odwiedza. Jest przecież co...ja wracam w miejsca, które kiedyś odwiedziłam, w niektórych duże zmiany. Pozdrawiam serdecznie 😊😊😊

      Usuń
  5. Basiu, chociaż nie zostawiam u Ciebie ostatnio komentarzy to "komórkowo" do Ciebie zagladam, proszę o wybaczenie. Ostatnie czasy nie są dla mnie przychylne. Zdjęć dużo, a szkoda by było ich nie pokazać, bo miejsca śliczne i ciekawe. Nigdy tu nie byłam, więc tym bardziej obejrzałam z wielką ochotą. Ty Basiu promieniejesz, młodniejesz - tak trzymać!!! Pozdrawiam ciepło :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lilu, wszystko rozumię, życzę Ci żeby się zmieniło i czasy były przychylne, bo to jest ważne a nie komentarze😍😍😍. Znajomi lubią zwiedzać bardzo intensywnie i zawsze jest odwiedzonych wiele miejsc stąd tyle zdjęć żeby wszystko pokazać. Pozdrawiam Lilu😊😊😊serdecznie i dziękuję za odwiedziny...

      Usuń
  6. Basiu cudowna wycieczka. Uwielbiam te klimaty! Piękna z Ciebie turystka :))) Buziaki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Było super bo w świetnym towarzystwie a Jurę bardzo lubię, jest tam dużo ciekawych miejsc do zwiedzania a ja wracam do nich kolejny raz 😊😊😊 pozdrawiam serdecznie i miłego weekendu Ci życzę...

      Usuń
  7. Basiu, piękna nasza Polska cała!!! A Ty zawsze pogodna i uśmiechnięta, że aż miło. Warto poznawać nasze piękne okolice. Pozdrawiam, Teresa :):):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak Tereniu, piękna i tyle mam jeszcze do zobaczenia. Korzystam z weekendu i zwiedzam to co niedaleko. Jest co oglądać 😊😊😊. Pozdrawiam serdecznie, buziaki posyłam 👄👄👄

      Usuń
  8. Swego czasu z moim M.. zjeździłam masę zamków ja Jurze - faktycznie jest tam co zwiedzać:D
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze mi trochę zostało, bo w niektórych miejscach bylam wiele lat temu, chcę tam jeszcze wrócić. Pozdrawiam serdecznie pozdrawiam miłej niedzieli życzę 😊😊😊

      Usuń
  9. Wytrwałam w oglądaniu Basiu, a w nagrodę znów pokazałaś przystojnego fotografa:) piękny dzień mieliście. Uściski:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, dzień był cudowny a do tego tyle się uśmiecham 😃😃😃i nagadałam /bo ja gaduła /, że na cały tydzień starczy 😉😊. Dzięki, że wytrwałaś 😍. Pozdrawiam Iwonko miłego dnia..,

      Usuń
  10. Piękna wycieczka Basiu. Z przyjemnością z Tobą pozwiedzałam. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To są bardzo ciekawe tereny. Miło mi, że je ze mną pozwiedzałaś choć wirtualnie 😊😊😊. Serdecznie pozdrawiam...

      Usuń
  11. Piękne widoki, świetna wycieczka ! Pozdrawiam serdecznie ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Mój syn tam był na zielonej szkole, ja jeszcze nie, a bardzo tam pięknie jak widzę. Warto pojechać. Zawsze mówię, że nasz kraj jest piękny :) Cudowne zdjęcia Basiu :))💚🍀🌺🌷

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, jest pięknie tylko trzeba chcieć to zobaczyć. Mam nie bardzo daleko, dobra baza wypadowa na jeden dzień. Ładnie jest o każdej porze roku 😊😃. Pozdrawiam Ewo i miłego dnia życzę...

      Usuń
  13. Witaj Basieńko, uwielbiam zwiedzanie i poznawanie nowych miejsc.Polska ma tyle zabytków, dobrze że je pokazujemy , ściskam, całuski, serdecznosci, uściski.❤

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najwięcej zwiedzam to co niedaleko, takie krótkie jednodniowe wypady...na dalsze trochę czasu brak. Dużo mi jeszcze w naszej Polsce zostało do zwiedzenia. Lubię też wracać do znanych miejsc choć poznawanie nowego bardziej interesujące. Pozdrawiam Danusiu serdecznie i miłego tygodnia Ci życzę 😍😍😍

      Usuń
  14. Odpowiedzi
    1. Polecam, jak tylko będziesz miała okazję...serdecznie pozdrawiam...

      Usuń
  15. Uwielbiam takie edukacyjne wycieczki! Świetne zdjęcia a Ty ,Basiu, wyglądasz jak zwykle perfekcyjnie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, miło mi, że podobają Ci się moje zdjęcia, Jura mało doceniana a jest tam kawał naszej historii.
      Mój zestaw to całkowity luzik, zwiedzanie było dość intensywne więc musiałam czuć się swobodnie.
      Pozdrawiam serdecznie, miłego dnia Alice...

      Usuń
  16. Przedeptałam te szlaki wielokrotnie i zawsze chętnie tam wracam. Świetne zdjęcia Basiu :)
    Cieplutko pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tak jak ja Ewo, zawsze chętnie wracam...serdecznie pozdrawiam...

      Usuń
  17. Świetny zamek, ale na tym chyba nie byłam ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam więc jak tylko będziesz miała możliwości...pozdrawiam serdecznie...

      Usuń
  18. Piękną wycieczkę mieliście:))świetna fotorelacja:))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piękna wycieczka i wiele miejsc do zwiedzania, dzięki Reniu 😊💕 pozdrawiam serdecznie...

      Usuń
  19. Basiu, przepraszam, ze dopiero dzisiaj piszę komentarz. Gonię czas.
    Piękne miejsca. Wspaniale pokazujesz Jurę. Uroczo razem z mężem wyglądacie. :)
    Znam te miejsca, oj nachodziło się z młodzieżą. Zawsze z wielką chęcią wracam na Jurę. Teraz plany zawiodły. Ale wrócę. Muszę tak myśleć. :)
    Pozdrawiam Cię mocno. Buziaki!!!
    Zadzwonię Basieńko, każdy dzień przynosi jakieś nowe problemy, że nie ogarniam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu, ja wszystko rozumie...wiem, wiem...
      Jurę bardzo lubię, nie za daleko, fajna baza wypadowa na jeden dzień, często tam wracam.
      Ciekawe miejsca, jeszcze nie wszędzie byłam ale są już plany.
      Ty też swoje zrealizujesz i wrócisz. Pozdrawiam, buziaki posyłam...czekam na telefon...

      Usuń
  20. Basiu, dzięki Ci wielkie za tę wycieczkę, bo ja dawno żadnego zamku nie zdobyłam! A te tereny są całkowicie przeze mnie nie odkryte:))
    Szczęściaro! Przeszłabym z Tobą ten szlak!
    Buziaki!
    Odpoczywaj:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiesz, to moje tereny, w sam raz na jednodniowe wypady więc korzystam. Fajnie by było przejść z Tobą ten szlak tylko nie wiem czy bym Ci kroku dotrzymała, bo po kontuzji z zeszłego roku muszę uważać, jak nad morzem nadwyrężyłam nóżkę to dopiero niedawno "pozbyłam się " bólu ale...zamek /a właściwie jego ruiny/ zdobyty ha!ha! Kolejny to Rabsztyn, może jeszcze w tym miesiącu. Pozdrawiam, buziaki...

      Usuń
  21. Basiu cudowna wycieczka i cudne zdjęcia. Pięknie wyglądasz w tym luzie, buziaki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki Jolu, na wycieczce nie da się /a nawet nie wypada/ inaczej, luzik, bo było trochę "dreptania" ha!ha!
      Pogoda w sam raz na zwiedzanie, ciepło ale nie upalnie. Dzisiaj od rana pada.
      Pozdrawiam Jolu, miłej niedzieli Ci życzę...

      Usuń
  22. Bardzo ciekawa fotorelacja z uroczej wycieczki. Z radością się zabrałam w tę podróż razem z Tobą. Lubię zwiedzać, odwiedzać zamki, pałace. Jest co podziwiać. Widać świetnie się przy tym bawiłaś.
    Cieplutko Cię pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wycieczka była w świetnym towarzystwie, często razem gdzieś się wybieramy, to znajomi od 36 lat. Lubią zwiedzać tak ja my.
      Jura jest piękna, jest co oglądać i mam blisko. Na jednodniowe wypady w sam raz. Pozdrawiam Krysiu...buziaki...

      Usuń
  23. Ach ta nasz Jura - kocham tam jeździć, wspinac się na skałki i w ogóle sobie tam być. :) ))))
    A Ty Kochana - nawet na wycieczce wyglądasz jak DAMA :))))
    Jestem zachwycona Twoimi zdjęciami, miejscem i oczywiście taką pewną Kobietką uwięzioną w dybach hahahahah
    Sueper !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Kisses - Margot :) ))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jura tak blisko, że trzeba korzystać, bo to fajna baza wypadowa na jeden dzień. Właściwie to prawie wszędzie byłam ale wracam po latach z wielką przyjemnością. Na skałki już się nie wspinam ha!ha! po kontuzji uważam a i moja koleżanka /z którą jeździmy/ też po operacji kolona i...wiadomo, rozwaga mile widziana ale i tak jest fajnie.
      No tak, dyby, to taki żarcik, bo sama tam się uwięziłam /na potrzeby fotki/, zwiedzanie "na wesoło". Humory dopisywały.
      Pozdrawiam Małgosiu serdecznie...

      Usuń
  24. Super widoki! Mieszkam niedaleko, a nigdy tam nie byłam... Czas nadrobić zaległości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie, polecam, bardzo ciekawe tereny i tak blisko mamy, serdecznie pozdrawiam

      Usuń
  25. Uwielbiam Jure! Cudowne tereny! :)

    OdpowiedzUsuń